Transportfusk och osund konkurrens
För dig som vill läsa på lite bifogar vi texten nedan:
Våra beslutsfattare måste göra något åt den sociala dumpingen inom transportnäringen. Om inget görs kommer det i slutändan bli samhällsfarligt och affärsmodellerna kommer att sprida sig.
Det skriver Tommy Jonsson från Transportarbetareförbundets Projekt ”Ordning & Reda i åkeribranschen” i en debattartikel.
Man säger oftast att hela åkerinäringen är på väg att gå åt skogen, så är det inte.
En stor del av åkerinäringen går bra och vi är i ett stort behov av yrkeschaufförer, därför behövs rekrytering in till våra gymnasieprogram som utbildar yrkeschaufförer. Den del som INTE är shysst, är bla dragbilsbranschen, speditörer som använder sig av utländska åkerier med chaufförer som lever under slavliknande villkor. Chaufförer som får åka hem 2 ggr/år för att träffa sina nära och kära. Vi har också den delen av svenska åkerier som bedriver sin verksamhet utan anställda. Man öppnar utländska filialer och hyr in arbetskraften därifrån, eller använder utländska bemanningsföretag för att undkomma skatter och sociala avgifter. De skatteintäkter vi går miste om som skall gå till bla vår välfärd, är av ofantliga summor.
Vi har också EU direktiv som direkt påverkat åkeribranschen negativt. Direktiven vi pratar om är Kombidirektivet, Utstationeringsdirektivet och regelverket gällande Cabotage.
De har inte hängt med i utvecklingen utan istället blivit ett utomordentligt bra verktyg för utländska aktörer att bedriva verksamhet i Sverige på permanent basis och därmed undkomma skatter och sociala avgifter.
Allt detta drabbar våra svenska företag och arbetstagare.
Välkomna till ett spännande, intressant och skrämmande möte.